دنیای جوشکاری

دنیای جوشکاری

دنیایی از مطالب جوشکاری و بازرسی فنی
دنیای جوشکاری

دنیای جوشکاری

دنیایی از مطالب جوشکاری و بازرسی فنی

اصطلاحات عملیات حرارتی

Age Hardening 

پیرسختی فرآیندی است که فولاد به مروز زمان و یا با افزایش دما سختی و مقاومتش را افزایش می یابد و بطور معمول نرمی فولاد را کاهش می دهد. پیرسختی معمولاً به دنبال خنک سازی سریع یا سردکاری اتفاق می افتد و بر روی تمام ورقهای نوردسرد انباری تأثیر می گذارد. برای فولادهایی کشش ضمانت استاندارد 6 ماه می باشد. 


Aging 

پیری تغییرات در خواص فیزیکی و مکانیکی است و موقعی اتفاق می افتد که فولاد کم کربن برای مدت زمانی انبار شود. و C و N بتوانند خود را به نابجایی ها برسانند و از لغزش صفحات کریستالی جلوگیری کنند. پیری همچنین با در معرض قرار گرفتن فولاد در درجه حرارت بالا شدت می یابد. 


Annealing 

این یک روش عملیات حرارت دهی است که بوسیله آن کلاف فولادی نوردسرد برای شکل پذیری و خم کاری آماده و مناسب تر می شود . ورق فولادی در یک درجه حرارت مشخص در مدت زمان کافی گرم می شود و سپس خنک می شود . دلیل انجام این عملیات حرارت دهی این است که ساختار و دانه ها در هنگام نوردسرد ، به هم فشرده می شوند و بدین ترتیب فولاد ترد و شکننده می شود . عمل بازپخت در واقع ساختار ذرات کریستالی فولاد را با ایجاد دانه های جدید در درجه حرارت بالا دوباره بوجود می آورد . روش بازپخت به دو طریق می تواند انجام پذیرد: یک پخت (Batch) و مداوم (Continuos) در روش اول 3 تا 4 کلاف نوردسرد روی هم قرار می گیرند و محفظه ای از بالا روی آنها را می پوشاند . تا مدت 35-24 ساعت ، فولاد در یک فضای بدون اکسیژن (بنابراین زنگ نمی زند) حرارت می بیند و به تدریج خنک می شود . روش دوم که همان روش مداوم است معمولاً بخشی از یک خط اندودکاری ، کلاف فولادی باز می شود و از میان یک سری حلقه های عمودی در یک محفظه گرمکن عبور می کند و میزان حرارت و خنک سازی برای دستیابی به خواص مکانیکی فولاد کنترل می شود.   
    


Argon – Oxygen Decarburization 

کربن زدایی با گازهای اکسیژن - آرگون کربن زدایی با گازهای اکسیژن – آرگون ، روشی است برای تصفیه بیشتر فولاد زنگ نزن از طریق کاهش میزان کربن در فولاد زنگ نزن . انجام این فرآیند بدین خاطر است که کربن در فولاد زنگ نزن باید کمتر از فولاد کربنی یا کمتر از فولاد آلیاژی باشد (برای نمونه فولاد حاوی عنصر آلیاژی کمتر از 5 درصد ) . در حالی که کوره های قوس الکتریکی وسیله مرسوم برای ذوب و تصفیه فولاد زنگ نزن هستند . کربن زدایی با اکسیژن – آرگون (AOD) یک مکمل اقتصادی محسوب می شود بطوری که زمان عملیات ذوب و درجه حرارت را در فولادسازی به روش کوره های قوس الکتریکی کوتاهتر و پایین تر می آورد. در این فرآیند ، فولاد مذاب و تصفیه نشده از کوره های قوس الکتریکی به داخل پاتیل جداگانه ای منتقل می شود و مخلوطی از گازهای اکسیژن و آرگون از کف پاتیل به داخل فولاد مذاب دمیده می شود سپس عاملهای تمیزکننده به همراه گازهای فوق الذکر به داخل پاتیل اضافه می شوند تا ناخالصی ها را حذف نمایند. در حالی که اکسیژن با کربن موجود در فولاد تصفیه نشده ترکیب می شود تا میزان کربن آن را کاهش دهد. وجود آرگون موجب تقویت میل ترکیبی کربن با اکسیژن می شود و از این رو حذف کربن را تسهیل می کند. 


Batch Anneal 

بازپخت غیرمداوم فرآیندی است که بوسیله آن تعدادی کلاف فولادی (4 کلاف بصورت عمودی روی هم قرار گیرند) به مدت طولانی در معرض عملیات حرارتی قرار داده می شوند . این فرآیند ورقهای نورد سرد را قادر خواهد ساخت تا با کریستالیزه شدن کامل به محصولی تا حد ممکن نرم تیدیل شوند تا خصوصیات مورد نظر مشتری را تأمین نمایند. 


Calorizing 

کالوریزه کردن پوشاندن آلیاژهای آهن دار با آلومینیم یا آلیاژهای آهن و آلومینیم است که ایجاد یک لایه مقاوم در برابر اکسایش می کند. این عمل با حرارت دادن جسم در گرد آلومینیم در درجه حرارت 800 تا 1000 درجه سانتی گراد انجام می شود. 


Carbo-Nitriding 

کربورنیترید کردن فرآیند و روش سخت کردن فولاد است که در آن اجزاء فولاد در یک اتمسفر حاوی کربن و نیتروژن حرارت داده می شود. 


Carburising 

کربن دهی وارد کردن کربن در لایه سطحی فولاد که حاوی کربن کم است . این روش بوسیله حرارت دادن در واسطه کربن دار جامد ، مایع یا گاز انجام می شود. عمق نفوذ کربن در سطح فولاد با میزان حرارت و زمان عملیات کنترل می شود بعد از کربن دهی برای سخت کردن اجزاء تشکیل دهنده فولاد بوسیله حرارت دهی در درجه حرارت مناسب و سرمادهی لازم است . 


Case – Hardening 

برون سخت سازی فرآیند سخت سازی سطح فولاد در حالیکه داخل آن بدون تغییر می ماند ، فولادهای کربنی و آلیاژی برای برون سخت سازی مناسب هستند عناصر سخت پذیر در آنها . مقدار لازم موجود باشد. در این فرآیند مخصوصاً در مورد فولادهای آلیاژی با یک پوسته سخت و مغزی چقرمه بوجود می آورد. 


Cladding 

روکش کاری ،روش مورد استفاده در پوشش فولاد کربنی یا فولاد کم آلیاژی (فولاد حاوی عنصر آلیاژی زیر 5 درصد) با فولاد زنگ نزن است . این روش ، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی فولاد معمولی را افزایش می دهد و در مقایسه با استفاده محض از فولاد زنگ نزن از هزینه بسیار کمتری برخوردار است . به سه روش این کار انجام می گیرد که عبارتند از : 1) جوشکاری فولاد زنگ نزن بر روی فولاد کربنی 2) ریختن فولاد زنگ نزن مذاب در اطراف یک تختال فولاد کربنی جامد در قالب 3) قرار دادن تختالی از فولاد کربنی بین دو ورق فولاد زنگ نزن و اتصال آنها با نورد در درجه حرارت بالا در کارخانه نورد ورق . 


Coating 

اندودکاری ، رنگ کردن ، پوشش کردن فرآیندی است برای پوشش دادن فولاد با ماده دیگر که غالباً برای مقاومت در برابر خوردگی است (مثل قلع ، روی یا کروم) . 1. شکلی از سطح حفاظتی یا تکمیل کاری زینتی است . سطوح حفاظتی در قبال خوردگی یا سایش با آبکاری الکتریکی ، رسوب شیمیایی ، غوطه دادن ، جوشکاری ، پاشیدن ، تبخیر حرارتی در خلاء یا جوی از گازی خنثی صورت می گیرد که همراه پیوندی مکانیکی یا نفوذی با فلز بنیانی است . 2. استفاده از پوشش محافظ در سطح ورقهای فولادی ، یکی از روشهای مؤثر کاهش اکسایش فلز و عیوب حاصل هنگام حرارت دیدن در حرارتهای زیاد است .



Cold Galvanizing 

گالوانیزه کاری سرد روش کاربرد اندودهای محافظ روی است و شامل گرد روی بسیار نرم و یک چسب در یک حلال ، مانند پلی استیرن و غیره است . حلال تبخیرشده و لایه ای محتوی حدود 95 درصد روی از خود باقی می گذارد ، در حقیقت رنگ گردن با رنگ غنی از فلز روی است . 


Corex 

کورکس فرآیند کورکس یک روش ذوب با کاربرد زغال سنگ است که فلز مذاب یا چدن خام تولید می کند. محصول این روش می تواند توسط کارخانجات ذوب فولاد به روش کوره های قوس الکتریکی یا به روش کوره بلند استفاده شود. در این فرآیند زغال سنگ کک نشده را در یک واکنشگر ذوب که آهن مذاب نیز تولید می کند به گاز تبدیل می کند . زغال سنگ تبدیل شده به گاز به داخل یک کوره عمودی تزریق می شود و در اینجا اکسیژن از کلوخه سنگ آهن و یا گندله جدا می شود ، سپس آهن احیاء شده به واکنشگر ذوب ارسال و آن را تغذیه می کند. 


Corex Process 

فرآیند کورکس فرآیند کورکس با حذف باتریهای کک سازی ، از دو کوره تشکیل شده : کوره ذوب و مولد گاز و کوره احیاء کننده . در کوره ذوب و مولدگاز . زغال سنگ از بالا وارد گنبد آن گردیده و با سوختن و تولید حرارتی حدود oc1000 ، تجزیه حرارتی صورت گرفته و گازهای اکسیدکربن ، گازکربنیک ، هیدروژن سولفوره (H2S) و Co2 تولید و حداکثر حدود 1 درصد گاز متان باقی می گذارد . این گازها پس از گردگیری وارد کوره دوم یعنی کوره احیاء می گردند. گرد حاصله وارد کوره اول می شود . در کوره احیاء ، سنگ آهن یا گندله یا کلوخه و اضافات از بالا وارد و با گازهای احیاء کننده ، که از پهلو وارد آن شده برخورد و احیا و به آهن اسفنجی تبدیل می گردد. آهن اسفنجی حاصله وارد کوره ذوب و مولد گاز می شود. اکسیژن نیز از پایین وارد این کوره می گردد. آهن اسفنجی در این کوره ذوب و به فلز مذاب یا چدن تبدیلی و سرباره تبدیل که به طرق سنتی به فولاد تبدیل می گردد. قسمتی از گازهای حاصله از کوره ذوب و مولد گاز بدین طریق استفاده می شود. 


Decarburisation 

کربن زدایی خارج شدن کربن از سطح فولاد در نتیجه حرارت دهی در محیط کم کربن ، در طی نورد فولاد ، سطوح داغ در معرض اثرات کربن زدایی اکسیژن در محیط قرار می گیرند و بدین صورت سطح فولاد از کربن تهی می شود. 


Decopperisation 

مس زدایی حذف مس از فولاد مذاب است . 


Degassing 

گاززدایی دفع گازهای محلول در فولاد مذاب قبل از ریخته گری با مواد گازهایی بی اثر مانند آرگون و یا با ترکیبات خاص گازهایی مضر را (H2 - Co – N2 – o2) از فلز مذاب خارج می کنند . 


Deoxidation 

اکسیژن زدایی عناصری همچون سیلیس و آلومینیوم هنگامی به فولاد مذاب اضافه می شوند تشکیل اکسیدهای بادوامی را می دهند و مقدار اکسیژن محلول در مذاب را کاهش می دهند قابلیت حل شدن اکسیژن در فولاد با کم شدن درجه حرارت در هنگام جامد شدن فولاد کاهش می یابد و اکسیژن اضافی ترکیب می شود و ایجاد منواکسید کربن می کند. 


Desulfurization 

گوگرد زدایی عملیاتی است که توسط آن یک ترکیب شیمیایی پایه قلیایی خاکی به داخل پاتیل حاوی فلز مذاب تزریق می شود تا گوگرد را قبل از بارگیری فلز مذاب به داخل کوره اکسیژنی خارج سازند .این عملیات بدین دلیل است که گوگرد در عملیات ذوب در کوره بلند از طریق کک به فولاد وارد میشود و تعداد اندکی از فولادسازان وجود دارند که قادر به خارج کردن گوگرد از فولاد هستند. به دلیل اینکه گوگرد اضافی در فولاد تأثیرمنفی تری گرم یا سرخ شکنندگی داشته بر ویژگیهای جوشکاری و شکل پذیری فولاد می گذارد، لذا ، کارخانجات فولاد باید این مرحله را به فرآیند فولادسازی خود اضافه نمایند. 


Detining 

قلع زدایی ، قلع گیری روش بازیابی قلع از حلبی ها قراضه است . 


Dip Coating 

اندودکاری غوطه ای اندودی است که با فرو بردن فولاد در مذابی همچون قلع و روی ایجاد می شود. 


Dipping Acid 

فروشویی اسیدی فروبردن قطعه فولادی در حمام اسید برای اسیدشویی و پوسته زادیی و غیره است و این کار را می توان با اسیدکلریدریک و اسیدسولفوریک انجام داد. 


Electroplating 

آبکاری فرآیندی است که با استفاده از الکترولیز فلزی را روی فلز پایه می نشانند. این پوشش دهی می تواند کارکردی (برای حفاظت از خوردگی) یا برای تزیین باشد. 


Flux 

کمک ذوب عامل تصفیه کننده آهن است . عناصر قلیایی خاکی از جمله سنگ آهک و آهک با ناخالصی های درون مذاب واکنش نشان می دهد و ایجاد سرباره میکند . سرباره بوجود آمده بر روی آهن مذاب که نسبتاً سنگین تر است شناور می شود. 



Gas Carburising 

کربن دهی گازی شیوه عملیات حرارتی مورد استفاده در سخت گردانی فولاد است بدینوسیله کربن به داخل لایه های بیرونی سطح آهن با حرارت دادن در یک جریان گازی جذب می شود این گازها غنی از کربن هستند. 


Graphitising 

گرافیت زایی فرآیند بازپخت است که در ریخته گری آهن وفولاد با کربن و سیلیسیم زیاد استفاده می شود و تمام یا قسمتی از کربن ترکیبی به کربن گرافیتی یا آزاد تبدیل می شود.


Hardening 

سخت گردانی سخت گردانی فرآیندی است که طی آن سختی فولاد افزایش می یابد ، برای مثال درجه سختی که فولاد در مقابل برش ،سایش ،خمش و کشش مقاومت خواهد کرد . این فرآیند برای افزایش پایداری است تا با سخت گردانی ، فولاد برای کاربردهای خاص و اضافی مناسب شود. سخت گردانی فولاد می تواند از طریق شیوه های مختلف حاصل شود که عبارتند از : 1. عملیات حرارتی ، که در این شیوه خواص فولاد با قرار دادن فولاد در معرض یک سری تغییرات درجه حرارت تغییر داده می شود. 2. سردکاری ، در این شیوه تغییرات در ساختار و شکل فولاد از طریق نوردکاری ، چکش کاری یا تسطیح کاری فولاد در درجه حرارت نسبتاً پایین حاصل می شود. 
-

Heat Treatment 

عملیات حرارتی تغییر خواص فولاد با قرار دادن آن در معرض تغییرات حرارتی است . هدف از عملیات حرارتی بر روی فولاد افزایش سختی ، پایداری یا قابلیت انعطاف پذیری فولاد است تا آن را برای کاربردهای بیشتر مناسب سازند. در عملیات حرارتی ،فولاد حرارت داده می شود و سپس برای ایجاد تغییرات در شکل ساختاری آن لازم است سرد شود تا خصوصیات دلخواه به آن منتقل شود . مدت زمان صرف شده برای هر حرارت و میزان خنک سازی تأثیر به سزایی در عملیات حرارتی دارند. 


Heavy Coating 

پوشش دهی ضخیم وضعیتی است که موجب پوشش زیاد از حد بر روی ورق فولادی می شود. 


Hot Dip Galvanizing After Fabrication 

گالوانیزه کاری داغ بعد از ساخت فرآیندی است که برای تولید پوشش فلز روی بر روی محصولات فولادی ساخته شده با غوطه ور کردن کامل محصول فولادی در حمام روی مذاب مورد استفاده قرار می گیرند . این فرآیند اندودکاری چند لایه متالوژیک با ضخامت 4 میلی متر که شامل لایه های آلیاژی آهن – روی که با عرض روی پوشش داده شده است را امکان پذیر میسازد. 


Hot Finishing 

تکمیل کاری داغ (آماده سازی) عملیاتی است که مثلا ً در نوردکاری برای تولید ورق انجام می دهند 


Hot Quenching 

سردکردن داغ خنک کردن در درجه حرارت بیش از درجه حرارت محیط است . 


Induction Hardening 

سخت کاری القایی یک فرآیند بسیار متداول برای سخت کاری سطح فولاد است . در این فرآیند بوسیله جریانهای الکتریکی القایی و حرارت ایجاد شده و بعد از سردکردن ، سختی مورد نظر حاصل می گردد. 


Kaldo Process 

فرآیند کالدو روشی است برای تولید فولاد از آهن مذاب ، با استفاده از یک کنورتر گردان مورب و یک لانس اکسیژنی که با آب خنک شده و وارد دهانه کنورتر می شود . این روش تولید فولاد ابتدا در سوئد بکار گرفته شده است و یک روش قدیمی است و دیگر در انگلستان مورد استفاده قرار نمی گیرد. 


Killed Steel 

فولاد آرام یا کشته شده این اصطلاح برای این نوع فولاد نشان می دهد که فولاد مذکور بطور کامل با اضافه نمودن عاملی نظیر سیلسیم یا آلومینیوم قبل از ریخته گری اکسیدزدایی شده است . بنابراین عملاً در مدت جامد شدن هیچ گازی تشکیل نمی شود . فولادهای آرام از درجه بالای تجانس شیمیایی برخوردار هستند و بدون تخلخل است . 


L – D Process 

فرآیند ال . دی . فرآیند فولادسازی اکسیژنی به نام فرآیند ال . دی مشهور شد بعد ازاینکه این فرآیند در شهرهای لینتس و دوتاویتس اتریش جاییکه این فرآیند اولین بار ایجاد و توسعه داده شد. این فرآیند در واقع فرآیند اصلاح شده بسمر است که فولاد در یک کنورتر با دمش اکسیژن داخل حمام آهن مذاب بوسیله لانس وارد شده به دهانه کنورتر تولید می شود. در حال حاضر کارخانجات فولادسازی اکسیژنی (BOS) فرآیندهای توسعه یافته فرآیندهای ال . دی . هستند. 


Liquid Carburising 

سخت کاری مایع یکی از روشهای سخت کاری فولاد است که بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و پوسته شدن و گرایش به کربن زدایی را از بین می برد . این کار از طریق غوطه ور ساختن فولاد در حمام مذاب سیانور یا سایر نمکها بدست می آید. 


Media Hardening 

حمام سخت کاری حمام محتوی مایعاتی است که فولاد برای آبدادن در آنها فرو برده می شود و مانند آب سرد و انواع روغن و آب محتوی کلرورسدیم یا هیدروکسید سدیم برای افزایش قدرت سردکنندگی آن است . 


Normalizing 

نرمال سازی فرآیند عملیات حرارتی است که هدف از آن ، از بین بردن تنش های درونی فولاد ، اصلاح ریز ساختار در فولاد و بهبود خواص مکانیکی آن است . فولاد براساس آنالیز تا 800 الی 900 درجه سانتی گراد گرم می شود و سپس در هوا سرد می شود. 


Parkerising 

پارکریزه عملیاتی شیمیایی است که بر روی محصولات فولادی برای بهبود مقاومت آنها در مقابل خوردگی استفاده می شود. این فرآیند در محلولی از فسفات منگنز انجام می شود که پوشش نسبتاً ضخیمی بر روی فولاد ایجاد می کند . با این کار فولاد مذکور در ادامه می تواند رنگ یا روغن زده شود. 


(Precipitation Hardening (PH 

رسوب سختی یک گروه کوچک از فولادهای زنگ نزن و انواع دیگر فولاد ها به دلیل رسوب کاربونیتریه ها در زمینه سفتی و استحکام زیادی ایجاد می کنند عملیات حرارتی موجب استحکام بسیار بالا و سختی آن می گردد. کاربردهای فولاد زنگ نزن پیرسختی (PH) شامل ساخت محور پمپ ها و شیرها و همچنین قطعات هواپیما که بخواهیم به مرور زمان سفتی فولاد افزایش یابد. 


Pre-Heating 

پیش گرم کردن عملیات حرارتی اولیه قبل از نورد تختال در واحد نوردگرم است .


Quenching 

سرد کردن سریع - سردکرد سریع در آب یا مایعات برای سخت کردن فولاد وحفظ ریزساختار در حرارت زیاد است . 


Silicon Electrical Steel 

فولاد الکتریکی سیلیسیمی - نوعی فولاد مخصوص است که با وارد کردن سیلیسیم در فرآیند فولادسازی ایجاد می شود. فولاد الکتریکی خواص مغناطیسی خاصی را نشان می دهد که برای کاربردهایی همچون ترانسفورمرها ، ژنراتورهای برق و موتورهای الکتریکی بسیار مناسب است .



Softening 

نرم سازی فولاد - این عمل با بازپخت یا تاب کاری بر روی فولاد به منظور کاهش سختی برای تسهیل در عملیات ماشین کاری آن صورت می گیرد. 

Softening Anneal 

بازپخت برای نرم سازی فولاد - کاهش سختی فولاد و به عبارتی تردی یا شکنندگی آن با گرم کردن تا نقطه دگرگونی و سپس سردکردن و خنک سازی آن به تدریج . 

Stainless Steel 

فولاد زنگ نزن - واژه ای برای گریدهای فولادی است که دارای درصد کرم است و عناصر چدن Ni و MO می باشد . فولاد زنگ نزن در مقابل خوردگی مقاوم است و استحکام خود را در درجه حرارت های بالا حفظ می کند. به همین دلایل ، فولاد زنگ نزن به میزان قابل توجهی در صنعت اتومبیل سازی و محصولات تولید مواد غذایی ، و همچنین تجهیزات پزشکی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند. بیشترین انواع معمول گریدها فولاد زنگ نزن عبارتند از : نوع 304 ، بیشترین نوع فولاد زنگ نزن استنیتی (گروه فولاد زنگ نزن با کرم و نیکل ) است که بیش از نیمی از فولاد زنگ نزن تولید شده در جهان را تشکیل می دهند. این گرید فولاد زنگ نزن در مقابل خوردگی رایج در طراحی مقاومت می کند و در زمینه های تولید مواد غذایی و به اغلب مواد شیمیایی مقاوم است . نوع 316 ، از نوع فولاد زنگ نزن استنیتی است که حاوی 2 تا 3 درصد مولیبدون است که آنرا در مقابل انواع مختلف پوسیدگی و خوردگی مقاومتر می سازد. نوع 409 ، از نوع فولاد زنگ نزن فریتی است که برای درجه حرارت های بالا مناسب است . این گرید فولاد زنگ نزن کمترین کرم را در تمام فولادهای زنگ نزن دارد و بنابراین گران نیست . نوع 410 ، بیشترین نوع فولاد زنگ نزن مارتنزیتی است و از ویژگی مقاومت بسیار بالا به دلیل مارتنزیت است ، این نوع فولاد دارای هزینه کم و عملیات حرارتی است و مناسب برای کاربردهای با خوردگی نه چندان شدید. نوع 430 ، بیشترین نوع فولاد زنگ نزن فریتی است و دارای جنبه های مقاوم در برابر خوردگی به طور کلی است و اغلب برای کاربردهای تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد. 

Strain Aging 

پیرکرنش - نفوذ عناصر C , N بر روی تغییرات خواص مکانیکی فولاد نابجایی را با تغییر شکل مومسان ایجاد می کنند. 

Subcritical Annealing 

تابکاری فرآیندی – بازپخت فرآیندی- گرم کردن و نگهداشتن در درجه حرارتی کمتر از دامنه دگرگونی و متعاقباً سردکردن با سرعتی مناسب تابکاری یا بازپخت فولاد است . 

Sub-Zero Treatment 

عملیات سرمایی- منجمدکردن فولاد خاص برای تسریع در دگرگونی استنیتی است . 

Surface Hardening 

سخت گردانی سطحی - ایجاد سطحی سخت بر روی فولادها است که با گرم و سردکردن موضعی سطح آنها . 

Surface Roughness 

زبری سطح - ناهمواریهایی هستند که به صورت پستی و بلندی های ریز بر روی سطح فولاد به وجود می آیند. 

Swealing 

گرماشویی ، اکسید شویی- حرارت دادن زیاد شمش در فضای اکسیدکننده و تبدیل قشر یا لایه ای از آن به اکسید مذاب و جریان پیدا کردن و شسته شدن آن از روی شمش است بطوری که عیوب سطحی آن از بین برود. 

Tempering Bath 

حمام بازپخت - حمامی است برای بازپخت بعضی از فولادهای نیکل و کرم دار که سردکردن آنها باید به آهستگی انجام گیرد. 

(Vacuum Oxygen Decarburization (VOD 

کربن زدایی اکسیژنی در خلاء - فرآیندی است برای تصفیه بیشتر فولاد زنگ نزن که از طریق کاهش میزان کربن انجام می شود. میزان کربن در فولاد زنگ نزن بایستی کمتر از فولاد کربن دار یا کمتر از فولاد آلیاژی باشد ( برای مثال فولاد با محتوی عنصر آلیاژی کمتراز 5 درصد است). در حالیکه کوره های قوس الکتریکی (EAF) ابزارهای متداول برای ذوب و تصفیه فولاد زنگ نزن هستند ، کربن زدایی اکسیژنی در خلاء یک مکمل اقتصادی است بطوری که مدت عملیات را کاهش می دهد و درجه حرارت ها در فولادسازی به روش EAF کمتر هستند . علاوه بر این ، استفاده از کربن زدایی اکسیژن در خلاء برای تصفیه فولاد زنگ نزن استفاده بهتر از کوره های قوس الکتریکی را برای اهداف ذوب افزایش می دهد. نحوه کار بدین صورت است که فولاد مذاب و تصفیه نشده از کوره قوس الکتریکی به داخل ظرف جداگانه ای منتقل می شود و سپس حرارت داده می شود و پس از به هم زدن با یک جریان الکتریکی ، اکسیژن از بالای ظرف مذکور وارد می شود . مقادیر قابل توجهی از گازهای نامطلوب از فولاد دفع می شوند و توسط یک پمپ خلاء کشیده می شوند. آلیاژها و سایر افزودنیها برای تصفیه بیشتر فولاد مذاب با آن مخلوط می شوند. 


Vacuum Casting 

ریخته گری مکشی ، ریخته گری در خلاء 


Vacuum Coating 

اندودکاری در خلاء- ملکولها هنگام تبخیر در خلاء زیاد ، در یک مسیر خطی به جسم برخورد می کنند و روی آن نشسته و تشکیل اندود فلزی با ضخامت بسیار کم می دهند. 


Vacuum Degassing 

گاززدایی در خلاء- دفع گازهای محلول از قبیل اکسیژن ، هیدورژن و نیتروژن با یک وسیله پیشرفته تصفیه فولاد در فشارهای پایین یا کمتر از فشار متعارف جوی ( در خلاء) است که تولید فولاد فوق العاده کم کربن را میسر می سازد و مصرف آن در کاربردهای اتومبیل سازی و صنایع الکتریکی است. معمولاً این کار در پاتیل انجام می شود و گازهای محلول دفع می شودو فولاد خالص تر با کیفیت عالی تر و تمیزتر حاصل می شود. 

Walterization 

والتریزاسیون- فرآیند پوشش جانشینی بر روی فولاد و روی است . 

Wash Heating 

گرماشویی – اکسیدشویی 

Water Hardening 

سخت گردانی با آب - فرآیندی است برای بالابردن سختی فولادهای با آلیاژ کم که ابتدا فولاد را تا درجه حرارت دگرگونی یا بیش از آن گرم نموده و سپس با فروبردن در آب سریعاً خنک می کنند. 

Zincate Treatment 

عملیات روی کاری - ایجاد لایه ای از اکسید روی بر روی جسم فولادی است 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد